Corsa Consultancy

x

De kosten en complexiteit van een sociaal secretariaat: een kritische blik

Opzegtermijn

Naarmate juni nadert, zien we vaak een bepaalde trend bij sommige sociale secretariaten. Met de deadline om contracten tegen 31 december te beëindigen—een proces dat zes maanden voorbereiding vereist—kunnen we soms een zekere urgentie waarnemen, die soms als arrogantie kan worden geïnterpreteerd. Deze wordt mogelijk gedreven door de angst om klanten te verliezen. De regels zijn duidelijk: een opzegbrief om de samenwerking tegen het einde van het jaar te beëindigen, moet uiterlijk in juni verstuurd worden. Zoals ik vaak tegen prospects zeg; ondernemers hechten nog steeds veel waarde aan een sociaal secretariaat zoals men dat vroeger deed aan de kerk. Een instituut dat handelt vanuit het welzijn van de klant, in alle transparantie en op een ethisch verantwoorde manier, ofniet? Maar ethisch verantwoord, waarom precies? Omdat het woord ‘sociaal’ in de naam staat?

EXTERNE KOSTEN

Laten we alles eens objectief van een afstand bekijken. Als een ondernemer een nieuwe medewerker aanneemt, moet hij zelf alle gegevens invoeren op het online platform, toch? Men moet uitzoeken of de medewerker in aanmerking komt voor een bepaald statuut of men riskeert een nabetaling van de RSZ, nietwaar? De ondernemer moet zelf op zoek naar een arbeidsongevallenverzekering en een organisatie die instaat voor de berekening en uitbetaling van de ecocheques. En dan is er de externe dienst voor preventie en veiligheid op het werk, de joker die gebruikt wordt in België om extra belastingen door te voeren op een weliswaar legale, maar discutabele manier. Je betaalt voor een organisatie die uiteindelijk bij een arbeidsongeval komt controleren, in hoeverre je het arbeidsongeval kon voorkomen, Is dit niet een beetje kafkaësk? Vaak is men het al snel moe en kiest men er weer voor om met het eerdergenoemde sociale secretariaat in zee te gaan, omdat zij een manier van upselling hebben gevonden. Een “package deal”, als het ware
 

.LET OP VOOR UPSELLING

Kies je hiervoor, dan betaal je minder voor dat, en de ondernemer denkt dat hij een goede deal maakt omdat we toch moeten betalen, right?
Dan denk je dat we er zijn maar kom je opeens voor volgende verrassingen te staan.
Opstartkost van het sociaal secretariaat – € 1.100/éénmalig
“Meneer/mevrouw, bent u volledig op de hoogte van de arbeidswetgeving? Misschien is ons ‘pakket juridisch advies’ iets voor u, of verkiest u te betalen per minuut voor elk telefoontje?”
Legal advice – € 75/maandelijks
“Trouwens, kent u de dimona-website? Deze kan soms problematisch zijn, vooral op een zaterdagavond. Zou het niet veiliger zijn om de aangifte via ons platform te doen? Zo bent u ingedekt tegen eventuele fouten.”
Softwarepakket online platform – € 7.50/maandelijks
“Zodra u de opstartkosten heeft voldaan, gaan onze IT-specialisten voor u aan de slag, aangezien hier behoorlijk wat tijd in gaat zitten!”
Software configuratie en implementatie – € 350/éénmalig 
Heeft u ervaring met internettoepassingen, of kunnen wij u hierbij assisteren?”
Opleiding applicatie – € 150/éénmalig
 Voordat uw medewerker zelfs maar één uur gewerkt heeft, bent u al een aanzienlijk bedrag kwijt, en dan krijgt u de volgende vraag; “Hoeveel medewerkers denkt u in te schrijven? Want uw beheerskosten worden berekend op het aantal FTE’s of op het aantal variabele medewerkers?” “FT-watte?”
Beheerkosten per medewerker – € 49 per maand
(als u geluk hebt, dit jaar hebben we een tarief gezien van € 69 per maand, per medewerker, een record en we zijn nog maar mei)
Net wanneer u denkt dat u kunt beginnen met uw nieuwe onderneming en die zaalmedewerker waar u weken naar hebt gezocht, komt de cruciale vraag;
“Weet u dat u verplicht bent een arbeidsreglement op te stellen als u personeel in dienst neemt? Geen zorgen, wij hebben alles voor u geregeld!” 
Blanco arbeidsreglement- € 250/éénmalig “Of hebt u liever dat wij het op maat maken?”
Op maat gemaakt arbeidsreglement – € 650/éénmalig
Zo is het sociale secretariaat volledig voorbereid om aan het einde van de maand op de CTRL+P toetsen te drukken om die loonstrook uit te printen en kunt u eindelijk aan de slag! Helaas, een arbeidsongeval en langdurige ziekte, dikke pech!
Blanco loonstrook na gewaarborgd loon – € 45/maand
Bijkomende administratiekosten – € 40/éénmalig
Dan ga je maar zelf een tandje bijzetten en wat meer zweet uit je bilspleet lopen totdat de medewerker terug is, maar daar is het “sociaal” secretariaat opnieuw.
Extra kwartaalkosten – € 125/per kwartaal
En zo blijft u aanmodderen tot het einde van het jaar.
Herberekening van de sociale lasten – € 250/jaar
Het is bijna om moedeloos van te worden… Maar uiteindelijk bent u blij; “ U doet de dimona-aangifte zelf en u hebt naar uw sociaal secretariaat geluisterd; loon + RSZ + beheerskosten = de totale kost!”, want wat je zelf doet, komt altijd het goedkoopste uit, correct? Niet dus!

Er komen veel meer kosten bij kijken en bovenstaande is een complete misvatting.

GA KLEINSCHALIG

Laten we het wat lichter opvatten. Zijn sociale secretariaten van nature duur of zit het vol met valkuilen? Nee, gelukkig niet. Veel ervan streven ernaar om uitstekend werk te leveren, maar het is cruciaal om alert te blijven. Daarnaast maakt onze regering, naar ons inzien, het vaak onmogelijk om eenvoudig te ondernemen, daar treft het sociaal secretariaat geen schuld aan.

U hebt vaak ook een sociaal secretariaat nodig, bijvoorbeeld voor het verwerken van de salarissen van uw medewerkers met een vast contract. Dit is waarschijnlijk niet iets wat u zelf zou willen beheren, toch? Als u kiest voor een kleinschalig sociaal secretariaat, kiest u vaak voor een partner die oprecht betrokken is bij uw zaak en waar u geen nummer bent. Vaak zult u uitstekend worden ondersteund en nuttige tips en adviezen ontvangen waar u zelf niet aan had gedacht. Tips die u vaak ook zal kunnen gebruiken om te besparen. Er zijn ook alternatieven, zoals het verdelen van uw personeelsbestand tussen twee partners, een sociaal secretariaat voor uw vaste medewerkers en payrollkantoor voor uw flexibele (jobstudenten, flexi, extra’s). Maar ook hier geldt: wees voorzichtig, want er zijn zeker ‘cowboys’ actief in de loonsector. Laat ons u helpen de beste keuze te maken.